W 2020 r. sprzedano w Polsce o ponad 100 tys. mniej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. Spadek jest znaczny, ale nieco mniej drastyczny niż przewidywała to część ekspertów na początku pandemii.

Spadek sprzedaży nowych samochodów w Polsce o jedną piątą

W 2020 r. w naszym kraju zarejestrowano 487 996 samochodów osobowych i lekkich dostawczych do 3,5t. (według danych PZPM). Po wyniku z roku 2019, który był rekordowy w całej historii prowadzonych pomiarów, przyszedł zatem rezultat cofający rynek o kilka lat wstecz. Spadek względem roku 2019 wynosi 22%.

Nie uwzględniając aut dostawczych, w minionym roku sprzedano w Polsce 428 347 nowych samochodów osobowych – mniej o ponad 127 tys. niż w 2019 r. Rynek pojazdów dostawczych zakończył rok ze spadkiem na poziomie 14,6% (sprzedano 59 649 pojazdów).

Negatywny wpływ na wyniki sprzedaży miała oczywiście pandemia koronawirusa, którą trzeba winić za ogromny, sięgający niemal 47%, spadek rejestracji nowych pojazdów w II kwartale roku. Z drugiej strony pod koniec roku mieliśmy do czynienia z trendem wzmagającym sprzedaż, który miał związek z wejściem od 2021 r. nowej wersji normy emisji spalin Euro 6 i prognozowanymi podwyżkami cen nowych samochodów. Finalnie w IV kwartale roku także odnotowano spadek, jednak niewielki (-6,7%).

Wbrew trendowi spadkowemu podążały w ubiegłym roku wykresy sprzedaży hybryd i samochodów elektrycznych. Ten pierwszy sektor wzrósł o prawie 48% r./r. (61,9 tys. sztuk), a drugi aż o 198% (8099 sztuk). Warto jednak odnotować, że do wyników sprzedaży elektryków wpisywana jest także sprzedaż hybryd typu Plug-in. Nie licząc takich samochodów, nowych właścicieli w Polsce w 2020 r. znalazło ok. 4000 aut w pełni elektrycznych. W sprzedaży tradycyjnie dominowały samochody z napędem benzynowym, które stanowiły 62,6% (spadek o 7,9%) całości sprzedaży. Diesle osiągnęły udział 18,9% (spadek o 1%).

W rankingu marek w 2020 r. zaszła istotna zmiana na najwyższym stopniu podium. Toyota, która przez długi czas odgrywała rolę pretendenta, w końcu zrealizowała swój cel i wyprzedziła Skodę. Japońska marka zdobytą przewagę zawdzięcza głównie bardzo dobrej sprzedaży wśród klientów indywidualnych. W rankingu firm, musiała uznać wyższość Skody, ale tylko nieznacznie. W ogólnym rozrachunku, Toyota sprzedała w 2020 r. 61 331 samochodów osobowych (tylko 2,3% mniej niż rok wcześniej). Druga w rankingu Skoda sprzedała 56 332, co oznacza spadek o niemal 18%. Podium zamknął Volkswagen z aż 31% spadkiem (37 203 pojazdy). Czwarte miejsce zajęła Kia (24 112 szt., – 18%), a piąte Renault (21 024 szt., -23,8%). Jedyną marką w pierwszej dwudziestce rankingu, która nie zanotowała spadku sprzedaży rok do roku jest Audi, które plasuje się na 11. miejscu ze wzrostem na poziomie 13,2%. Najbardziej dotkliwe spadki sprzedaży względem roku 2019 zanotowały marki: Opel (-55%), Ford (-36%), Suzuki (-35%) i Dacia (-32%). Poniżej prezentujemy tabelę, uzupełnioną o wyniki sprzedaży samochodów dostawczych do 3,5 t.

Najczęściej wybierane marki nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych w Polsce w 2020 r. (cały rynek)

Miejsce Marka Sprzedaż
1. Toyota 64 365
2. Skoda 56 741
3. Volkswagen 42 770
4. Renault 29 950
5. Mercedes-Benz 27 438
6. Ford 26 974
7. Kia 24 144
8. Dacia 22 464
9. Fiat 20 583
10. Hyundai 18 495
11. BMW 18 304
12. Opel 17 710
13. Peugeot 16 236
14. Audi 15 602
15. Volvo 10 929
16. Citroen 10 885
17. Nissan 9 328
18. Seat 9 232
19. Suzuki 7 171
20. Honda 6 127
Najczęściej wybieranym przez Polaków modelem samochodu w 2020 r. była ponownie Skoda Octavia. Sprzedano 18 668 sztuk, co oznacza jednak spadek r./r. na poziomie 8,4%. Drugie miejsce zajęła Toyota Corolla z wynikiem 17 508 szt. i spadkiem na poziomie 11,1%. Podium zamknęła kolejna Toyota – Yaris, która zanotowała wzrost o 9,3% (15 378 szt.). Kolejne miejsca zajęły Skoda Fabia (12 135 szt., -29%), Dacia Duster (11 565 szt., -24,6%), Toyota RAV4, Fiat Tipo, Renault Clio, Toyota C-HR i Volkswagen Golf.

Liderem sprzedaży na rynku pojazdów dostawczych do 3,5t. w 2020 r. zostało Renault ze sprzedażą 8926 sztuk. Oznacza to spadek o 9,7% r./r. Wyższy spadek, który kosztował utratę pierwszej lokaty, zaliczył Fiat (-32,7%). Nowych właścicieli w 2020 r. znalazło 8019 dostawczych Fiatów. Na podium znalazł się też Ford (7910 szt., -6,2%). W rankingu nie brakuje marek, które zanotowały wzrost w segmencie sprzedaży pojazdów dostawczych. Na czwartym miejscu uplasował się Mercedes-Benz (7158 szt., +8,8%), na ósmym Toyota (1888 szt., +60,7%), na dwunastym MAN (+18,4%), a na czternastym Mitsubishi (+46,5%).

Artykuł pochodzi ze strony https://motofocus.pl/

https://motofocus.pl/informacje/nowosci/91045/sprzedaz-nowych-samochodow-w-polsce-w-2020-r

źródło: dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego