Wodór w motoryzacji – możliwości i ograniczenia

Wodór w motoryzacji – możliwości i ograniczenia

Przepisy unijne, których uchwalenie planowane jest na 2035 r. zabronią produkowania nowych samochodów z napędem innym niż bezemisyjny. Dyrektywa mówi wyraźnie o przejściu na samochody elektryczne z akumulatorem – ale czy będzie miejsce na jakiekolwiek alternatywy? W...

czytaj dalej
Kto wygrał, a kto przegrał batalię o Euro7?

Kto wygrał, a kto przegrał batalię o Euro7?

Nowa norma emisji spalin Euro7 zostanie wprowadzona w 2025 roku (dla aut osobowych). Od długiego czasu trwała walka o jej złagodzenie. Na froncie ścierały się argumenty skrajnych środowisk ekologicznych (np. z organizacji takich jak Transport & Environment) z...

czytaj dalej
Proroctwa profesora, czyli nadchodzi epoka wodoru

Proroctwa profesora, czyli nadchodzi epoka wodoru

W niedawnym wywiadzie udzielonym „Gazecie Wyborczej” Jerzy Buzek przedstawił wizję przyszłości energetyki, w której – w średniej i dłuższej perspektywie – paliwa kopalne zostaną zastąpione przez czysty wodór uzyskiwany z elektrolizy. Technologia ta, jak zaznacza...

czytaj dalej
Kontrola układu hamulcowego

Kontrola układu hamulcowego

Układ hamulcowy ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa, jednak jego regularna kontrola często bywa bagatelizowana lub ograniczana do wymiany klocków i tarcz hamulcowych. Systematycznie zaś sprawdzać trzeba stan wszystkich elementów – poza klockami i tarczami,...

czytaj dalej
Motoryzacyjna prognoza długoterminowa

Motoryzacyjna prognoza długoterminowa

Megatrendy to zjawiska wywołujące zmiany o skali globalnej. Motoryzacja jak mało która branża, podlegać będzie dynamicznym przeobrażeniom, które wpłyną na wszystkich graczy na rynku – od potentatów po najmniejsze firmy. O megatrendach, czyli o tym czego się spodziewać...

czytaj dalej
Dynamiczna wymiana oleju. Hit czy kit?

Dynamiczna wymiana oleju. Hit czy kit?

Dynamiczna wymiana oleju. Hit czy kit? Statyczna wymiana oleju polega na spuszczeniu oleju z miski olejowej oraz niewielkiej jego ilości, która spłynie grawitacyjnie z układu. Pozostały olej zalega w sprzęgłach, pompie, chłodnicy, przewodach oraz przekładni...

czytaj dalej
Diagnostyka i naprawa pojazdów elektrycznych – problemy branży

Diagnostyka i naprawa pojazdów elektrycznych – problemy branży

Diagnostyka i naprawa pojazdów elektrycznych jest bardzo świeżą gałęzią branży motoryzacyjnej. Pojazdów wyposażonych w napęd zelektryfikowany wciąż przybywa, a te obecne już na rynku naturalnie starzeją się i zaczynają ulegać awariom. Tu pojawia się problem, ponieważ...

czytaj dalej
Mobilne SKP dla „krokodyli”

Mobilne SKP dla „krokodyli”

Pierwsze cztery mobilne stacje diagnostyczne wyprodukowane przez WSOP trafiły do Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego w Opolu, Poznaniu, Radomiu i Rzeszowie. Do końca 2022 roku WSOP dostarczy łącznie 16 mobilnych SKP.Cztery mobilne SKP to pierwsza transza...

czytaj dalej
Tarcie – nieznośne dla panewek i czopów wału

Tarcie – nieznośne dla panewek i czopów wału

Nowoczesne silniki z funkcją start stop stawiają wysokie wymagania przed łożyskami ślizgowymi: w chwili uruchamiania nie ma bowiem chroniącej warstewki oleju, wobec czego łożyska są pokrywane polimerami. W silnikach spalinowych łożyska główne i korbowe są łożyskami...

czytaj dalej
Olej silnikowy a napęd rozrządu

Olej silnikowy a napęd rozrządu

Olej silnikowy spełnia współcześnie wiele funkcji, nie tylko w obrębie jednostki napędowej. Przykładem tego są samochody wyposażone w silnik spalinowy z łańcuchowym napędem rozrządu. W tym układzie napinacze hydrauliczne zasilane są właśnie olejem. Przepracowany...

czytaj dalej