Wywodząca się z wielkopolskiego Budzynia firma Lumag, producent materiałów ciernych, w tym roku obchodzi 30-lecie działalności.
W ciągu trzech dekad Lumag zmienił się w jednego z polskich liderów w dziedzinie klocków hamulcowych, eksportującego 80% produkcji do ponad 40 krajów. Rozwój firmy był możliwy m.in. dzięki inwestycjom przekraczającym ćwierć miliarda złotych.
Wyniki raportu “Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym?”, zrealizowanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu, PKO BP oraz Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur wskazują, że sektor motoryzacyjny odpowiada za 8% polskiego PKB oraz aż 13% eksportu. Jest to druga (po produkcji artykułów spożywczych) branża przemysłowa nad Wisłą. Jej podstawą są polscy wytwórcy, którzy przez lata rozwijali swoje przedsiębiorstwa.
Wielkopolski Lumag specjalizuje się w wytwarzaniu materiałów ciernych, które są najważniejszym elementem klocków hamulcowych. Firma została założona w 1988 roku i na początku koncentrowała się na produkcji okładzin ciernych do hamulców bębnowych. W kolejnych latach Lumag rozwijał działalność, wdrażając autorską technologię produkcji klocków hamulcowych.
Obecnie asortyment firmy tworzą okładziny i klocki hamulcowe do pojazdów użytkowych (marka Lumag) oraz klocki hamulcowe przeznaczone do samochodów osobowych oraz dostawczych (marka Breck).
W ciągu 30 lat firma wyprodukowała ponad 100 milionów klocków hamulcowych. Masa zużytego przy tym materiału ciernego przekroczyła 87 tys. ton, czyli tyle, ile waży ponad 50 tys. samochód osobowych.
W historii Lumagu można wskazać dwa momenty przełomowe. Pierwszym z nich było powstanie marki Breck (w 2003 roku). Umożliwiło to przełożenie doświadczeń firmy z segmentu pojazdów użytkowych na osobowe. Drugim stało się otwarcie w 2013 roku nowej fabryki w wielkopolskim Budzyniu. Kosztem blisko 100 milionów złotych powstała tam najnowocześniejsza w Europie Środkowo-Wschodniej fabryka materiałów ciernych. Inwestycja nie tylko wielokrotnie zwiększyła możliwości produkcyjne firmy, ale również zaowocowała podniesieniem jakości wytwarzanych okładzin i klocków hamulcowych. W tym ostatnim zakresie ogromną rolę odrywają specjaliści z wewnętrznego działu badań i rozwoju. Odpowiadają oni nie tylko za receptury materiałów ciernych, ale również za opracowanie technologii zapewniających przewagę konkurencyjną Lumag. Wysokiej klasy fachowcy wspierani są przez nowoczesne urządzenia pozwalające prowadzić zaawansowane testy produktów. Przykładem mogą być dynamometry przeznaczone do samochodów ciężarowych i osobowych (którymi Lumag dysponuje jako jedyny producent w Polsce), systemy do pomiaru skuteczności hamowania lub stanowisko do badań zjawisk wibroakustycznych w różnych warunkach pogodowych.
Efektem realizowanych prac jest m.in. stosowana w produktach do pojazdów użytkowych technologia Termodrillingu, poprawiająca przyczepność materiału ciernego do powierzchni płytki nośnej.
W ciągu ostatnich 10 lat firma niemal trzykrotnie zwiększyła przychody, sprzedając w ostatnim roku ponad 10 milionów klocków hamulcowych. Znacząca ich część (aż 80%) trafiła na eksport. Lumag nie traci jednak z oczu polskiego rynku, prowadząc akcję promocyjną wraz z ambasadorem marki Breck, Krzysztofem Hołowczycem, z którym współpracuje od 2016 roku.
Najnowsze komentarze