Obniżenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla to jedno z najważniejszych współczesnych wyzwań towarzyszących produkcji samochodów. W 2012 roku wchodzą w życie nowe przepisy Unii Europejskiej, zgodnie z którymi poziom emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych nie będzie mógł przekroczyć 130 g/km. Dużą rolę w ograniczeniu szkodliwej emisji odegrają systemy Start-Stop. Według prognoz przygotowanych przez Johnson Controls Power Solutions do 2015 roku odsetek produkowanych w Europie pojazdów z systemem Start-Stop wzrośnie do 70%.

Akumulator to serce każdego systemu Start-Stop, którego niełatwe zadanie polega na zaopatrywaniu w energię elektryczną wszystkich odbiorników w pojeździe nie tylko podczas jazdy (gdy akumulator jest doładowywany przez alternator) ale również podczas licznych rozruchów oraz podczas postoju pojazdu, gdy silnik jest wyłączony np. na czerwonych światłach lub w korku .

Samochody z technologią Start-Stop wymagają specjalnych akumulatorów. Nieodpowiedni szkodzi nie tylko należytemu funkcjonowaniu systemu Start-Stop i związanemu z nim aspektowi ekologicznemu, ale i redukuje swoją własną żywotność. Jak pokazały testy, konwencjonalny akumulator kwasowo-ołowiowy traci w pojeździe z systemem Start-Stop  7-16% swojej pojemności w ciągu tylko jednego tygodnia.

W ścisłej współpracy z największymi producentami samochodów, takimi jak Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Volvo i VW, firma Johnson Controls opracowała dla systemów Start-Stop zaawansowaną, innowacyjną technologię akumulatorową. Dziś ponad 80% nowych samochodów z systemem Start-Stop jest wyposażonych w akumulatory VARTA.

Na rynku wtórnym Johnson Controls oferuje dwa rodzaje akumulatorów:

4ec3b32318e18large_VAR_20100716000888

1) Varta Start-Stop przeznaczony dla pojazdów ze standardową (podstawową) funkcją Start-Stop.

Wykonany w technologii EFB, przy wyłączonym silniku niezawodnie zaopatruje on w prąd odbiorniki energii i gwarantuje ponowny start silnika w ciągu ułamka sekundy. Ponadto posiada on dwukrotnie większą wytrzymałość cykliczną w porównaniu z akumulatorem konwencjonalnym i działa bez zarzutu nawet przy głębokim rozładowaniu.

4ec3b2ee9b98a20111116_varta_2

4ec3b2f65c56f20111116_varta_3

  • EFB oznacza „Enhanced Flooded Battery“, czyli akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności
  • Specjalnie dla samochodów ze standardowym systemem Start-Stop
  • Płyty w akumulatorze EFB są grubsze w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowymi i wzmocnione są specjalną powłoką z poliestru
  • Powłoka z poliestru pomaga lepiej utrzymać masę czynną w płycie.
  • Akumulator posiada większą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów
  • Utrata masy czynnej jest zredukowana do minimum
  • Aktualne modele samochodów wyposażone w ten system to Fiat 500 Start-Stop, Toyota Yaris Start-Stop, Ford ECOnetic

 

2) Varta Start-Stop Plus wykonany w technologii AGM to  idealne rozwiązanie dla samochodów, które wyposażone są we wzbogacony system Start-Stop z funkcją hamowania regeneracyjnego i dodatkowymi systemami oszczędzającymi paliwo. 

4ec3b2fe2f2d720111116_varta_4

4ec3b30b32ead20111116_varta_5

  • AGM „Absorbent Glass Mat“
  • Wysoka jakość materiałów wykorzystanych do produkcji akumulatora (włókna szklane, elektrolit, płyty)
  • AGM to najbardziej zaawansowana technologia wykorzystywana w produkcji akumulatorów kwasowo-ołowiowych
  • Elektrolit jest całkowicie zaabsorbowany przez separator i wywiera nacisk na masę czynną
  • Redukuje to utratę masy czynnej do absolutnego minimum
  • Maksymalna wydajność, ekstremalna wytrzymałość cykliczna i odporność na wstrząsy
  • Idealne rozwiązanie dla samochodów z systemem Start-Stop, odzyskiwaniem energii hamowania i dużą ilością odbiorników energii, np. BMW Efficient Dynamics, VW BlueMotion

Akumulator Varta Start-Stop Plus został laureatem konkursu Produkt Roku 2011, w kategorii “części i akcesoria motoryzacyjne”, organizowanym przez magazyn autoExpert.