Wyposażenie szkół kształcących przyszłych mechaników jest niezwykle ważne dla odpowiedniego poziomu ich wiedzy i umiejętności. Aby poznać jego stan, przeprowadziliśmy ankietę wśród nauczycieli szkół branżowych oraz techników. Oto wyniki.

Prawie połowa szkół jest niedostatecznie wyposażona!

Nauczyciele przedmiotów zawodowych, zapytani o ich ocenę stanu wyposażenia szkół, w których pracują, podzielili się na dwie niemal równe grupy. Pierwsza z grup uważa, że szkoła jest raczej dobrze wyposażona lub zdecydowanie dobrze wyposażona. Pozostali nauczyciele są zdecydowanie niezadowoleni lub raczej niezadowoleni z narzędzi i urządzeń, którymi dysponuje ich placówka.

Większość nauczycieli uczestniczy w wyborze kupowanego sprzętu. Skąd więc braki w wyposażeniu?

Jak pokazuje prezentowany niżej wykres, niemalże 3/4 ankietowanych nauczycieli uczestniczy w wyborze oraz zakupie urządzeń diagnostycznych oraz narzędzi i innego sprzętu dla szkolnych warsztatów. Spośród pozostałych nauczycieli tylko nieco ponad 6% nie ma żadnego wpływu na zakupy szkoły. Braki w wyposażeniu mogą wynikać z niskich budżetów na zakupy, a także z niedostatecznej oferty dedykowanej szkołom przez producentów.

Wyposażenie szkół technicznch: dyskryminacja czy brak zaangażowania?

Zestawienie danych o stażu pracy nauczycieli samochodówek z uczestnictwem w zakupie wyposażenia jednoznacznie pokazuje, że młodzi nauczyciele mają znacznie mniejszy wpływ na decyzje zakupowe szkoły. Z czego wynika taka rozbieżność? Zdanie młodych nauczycieli może nie być brane pod uwagę ze względu na krótkie doświadczenie, jest to jedna z możliwości. A co jeżeli brak im motywacji i chęci poprawy warunków nauczania? Miejmy nadzieję, że wraz ze stażem pracy wzrośnie ich udział w doborze wyposażenia szkolnego warsztatu.

Co ciekawe największy udział w zakupach sprzętu szkolnego mają nauczyciele o stażu pomiędzy 5 a 15 lat. Z kolei wśród nauczycieli o stażu pracy 15 lat i więcej, udział osób decyzyjnych spada do około 70%. Z tych danych wyłania się obraz szkół zdominowanych przez nauczycieli u szczytu swojej kariery. Można przypuszczać, że starsi nauczyciele mają mniej czasu na uczestnictwo w zakupach ze względu na większe obciążenie pracą lub też mogą po prostu traktować to zadanie jako mniej ważne niż ich młodsi koledzy.

Artykuł pochodzi z portalu: https://motofocus.pl/
Autor: Daniel Węcłowski
Redaktor portalu MotoFocus.pl

https://motofocus.pl/ankiety/110218/czy-polskie-szkoly-samochodowe-sa-dobrze-wyposazone-znamy-zdanie-nauczycieli