Firma Bosch we współpracy z producentami pojazdów hybrydowych VW Touareg i Porsche Cayenne S wprowadziła do produkcji seryjnej, po raz pierwszy na świecie, równoległy napęd hybrydowy (Parallel Full Hybrid).
Rozwiązanie gwarantuje harmonijne współdziałanie silnika spalinowego i elektrycznego, bez potrzeby stosowania mechanicznych komponentów do przeniesienia mocy.
Producenci zdecydowali się na wykorzystanie w wspomnianych samochodach sześciocylindrowej (V6) jednostki o pojemności 3,0 litra z turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów. Silnik V6 ma moc 245 kW (333 KM) i przy 3 000 obr./min. osiąga moment obrotowy 440 Nm. Uzupełnieniem jednostki spalinowej jest zintegrowany silnik-generator (IMG – Integrated Motor Generator) firmy Bosch o mocy 34 kW. Jednostka pozwala na jazdę z prędkością maksymalną 50-60 km/h przy napędzie wyłącznie elektrycznym.
Jeśli kierowcy się spieszy, silnik elektryczny może wspomagać działanie silnika spalinowego, co pozwala rozpędzać pojazdy w 6,5 sek. do setki. Funkcja boost zwiększa moc pojazdu do 279 kW (380 KM), a moment obrotowy do 580 Nm.
Ogromnym wyzwaniem przy opracowywaniu koncepcji napędowej były fazy przejścia pomiędzy napędem elektrycznym, hybrydowym a spalinowym. Aby to zagwarantować, sterownik ma stały dostęp do danych rejestrowanych przez czujniki silnika spalinowego, elektrycznego, akumulatora, sprzęgła i innych komponentów. Dzięki temu może analizować dane i sterować współpracą napędów w czasie rzeczywistym. Funkcje wykonawcze pełni sprzęgło adaptacyjne, które zapewnia płynność przechodzenia z jednego trybu pracy w inny i gwarantuje, że silniki w chwili przekazywania sobie mocy mają taką samą prędkość obrotową.
Najnowsze komentarze