Pierwsze cztery mobilne stacje diagnostyczne wyprodukowane przez WSOP trafiły do Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego w Opolu, Poznaniu, Radomiu i Rzeszowie. Do końca 2022 roku WSOP dostarczy łącznie 16 mobilnych SKP.
Cztery mobilne SKP to pierwsza transza przetargu realizowanego przez WSOP na zlecenie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Według umowy każdy z 16 wojewódzkich inspektoratów otrzyma jeden pojazd. Mobilne stacje pozwolą inspektorom bezpośrednio na drodze kontrolować stan techniczny samochodów ciężarowych w sposób kompleksowy i rzetelny. Funkcjonalność tych ruchomych SKP została dostosowana do wymogów i zakresu działalności ITD – jest to sprzęt zaprojektowany ściśle według wytycznych przekazanych przez inspektorów.
Jarosław Cichoń, prezes zarządu WSOP wskazuje, że polskie firmy mają wystarczający potencjał i doświadczenie, aby wykonywać tego typu skomplikowane zlecenia.
Mobilne stacje diagnostyczne zostały skonstruowane i wykonane w Polsce, wykorzystując przede wszystkim polskie podzespoły i materiały. W Polsce wykonano także kompletną zabudowę pojazdu, linię CERTUS wraz system jej rozładunku i załadunku oraz specjalne oprogramowanie służące do sterowania urządzeniami diagnostycznymi.
Mobilna Jednostka Diagnostyczna to specjalistyczna zabudowa wykonana na dwuosiowym pojeździe ciężarowym IVECO, dzięki czemu łatwo ją przewozić. Z kolei Mobilna Linia Diagnostyczna (MLD) to urządzenie, które służy do badania stanu technicznego pojazdów pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz emisji spalin. Całe urządzenie może pracować na niewielkiej powierzchni, praktycznie o każdej porze dnia i nocy oraz w różnych warunkach pogodowych, a to znacząco poszerza listę możliwych do wykorzystania miejsc kontroli. Rozładunek i przygotowanie do pracy linii diagnostycznej trwa około 20 minut i operacje te w całości może wykonać jedna osoba.
Specjalistyczny kontener MJD został podzielony na osobne przedziały, które zajmują: agregat prądotwórczy, Mobilna Linia Diagnostyczna wraz z systemem jej załadunku i rozładunku (podpory oraz żuraw), magazyn wyposażenia oraz część operatorsko-biurowa. Dostęp do poszczególnych przedziałów odbywa się przez drzwi lub dedykowane hydroburty (otwierane automatycznie na całej szerokości MLD oraz przedziału magazynowego).
Specjalistyczny kontener MJD został podzielony na osobne przedziały, które zajmują: agregat prądotwórczy, Mobilna Linia Diagnostyczna wraz z systemem jej załadunku i rozładunku (podpory oraz żuraw), magazyn wyposażenia oraz część operatorsko-biurowa. Dostęp do poszczególnych przedziałów odbywa się przez drzwi lub dedykowane hydroburty (otwierane automatycznie na całej szerokości MLD oraz przedziału magazynowego).
Mobilna stacja zapewnia komfortowe warunki zarówno dla inspektorów, jak i osób kontrolowanych. Przedział biurowy jest klimatyzowany i ogrzewany. Są tu dwa niezależne biurka z zamykanymi szafkami oraz wygodne fotele dla 4 osób. Naturalne oświetlenie wewnątrz biura zapewniają duże okna na każdej ścianie. W zabudowie zamontowane jest sterowanie systemem oświetlenia, agregatem prądotwórczym oraz komputer obsługujący linię diagnostyczną.
Kontrakt dla GITD firma WSOP realizuje w konsorcjum z firmą Gibas Service Center, która odpowiada za dostarczenie pojazdów ciężarowych IVECO przewożących mobilne stacje oraz z podwykonawcą specjalizującym się w zabudowach nadwozi. Umowa zakładała także przeprowadzenie szkoleń diagnostycznych dla inspektorów z zakresu prowadzenia badań technicznych pojazdów. Realizacja zlecenia potrwa do końca 2022 roku.
Jest to drugi projekt, jaki firma WSOP zrealizowała na rzecz ITD. W 2018 roku dostarczyła już mobilną stację diagnostyczną dla Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach. Stacja ta została wykonana w innej technologii z wykorzystaniem bardziej kompaktowych rozwiązań. Walory użytkowe tego urządzenia są wysoko oceniane przez śląskich inspektorów. Urządzenie zostało również nagrodzone Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Poznańskich w 2020 roku.
Artykuł pochodzi z portalu warsztatowiec.info
Najnowsze komentarze