Przepis jest częścią pakietu działań, z pomocą którego Komisja Europejska zamierza poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Od 1995 r. Bosch wyprodukował na całym świecie ponad 50 mln układów ESP, przyczyniając się znacząco do jego upowszechnienia. Do 2013 r. prawdopodobnie co drugi nowy samochód na świecie będzie wyposażony w ten układ bezpieczeństwa.
Światowy sukces układów ESP oznacza także poparcie dla inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych “Dekada bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2011 – 2020”. Inicjatywa ta ma przyczynić się do obniżenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do roku 2020. Wg najnowszych statystyk, na całym świecie ginie w wypadkach drogowych ok. 1,3 mln ludzi rocznie.
Aby takie wynalazki, jak ESP, mogły stać się standardem na świecie, Bosch pracuje nad ich dalszym rozwojem. Celem prac badawczych jest coraz większa wydajność systemów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich produkcji, co pozwoli przyspieszyć ich popularyzację na rynku oraz sprawi, że układ bezpieczeństwa stanie się dostępny dla każdego. Wprowadzenie ESP do wyposażenia seryjnego aut w Europie otwiera także drogę dla upowszechnienia się układów wspomagania bazujących na inteligentnym połączeniu ESP z czujnikami rejestrującymi otoczenie pojazdu, np. radarem lub kamerą.
Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy wykorzystuje inteligentne czujniki i 25 razy na sekundę sprawdza, czy skręt kierownicy odpowiada rzeczywistemu torowi poruszania się pojazdu. Gdy wykryje, że wartości zadane różnią się od rzeczywistych, a pojazdowi grozi utrata stabilności, następuje ingerencja ESP: obniżony zostaje moment obrotowy w celu przywrócenia stabilności pojazdu. Jeśli to nie wystarczy, dodatkowo wyhamowywane są poszczególne koła. Ponadto ESP obejmuje funkcje takie, jak ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania) i ASR (zapobiega obracaniu się kół napędowych w miejscu podczas ruszania).
Najnowsze komentarze