Według oficjalnych statystyk usterki techniczne pojazdów odgrywają rolę wręcz marginalną wśród przyczyn wypadków drogowych. Zupełnie inne są wyniki badań, które prowadzi w tym zakresie Dekra.

Dekra jest dziś największym w Europie, a trzecim na świecie, koncernem świadczącym rozmaite usługi techniczne, w tym także w dziedzinie motoryzacyjnego rzeczoznawstwa. Działa obecnie w 50 krajach Europy, w Ameryce Północnej, Brazylii i Afryce Południowej. Zatrudnia łącznie ponad 21 000 pracowników. Posiada specjalne centrum do prowadzenia kompleksowych badań homologacyjnych pojazdów i laboratoria techniczne. Prowadzi sieci własnych oraz partnerskich sieci stacji kontroli pojazdów.

Według danych z działu stacji kontroli pojazdów (SKP) oraz działu analiz i wypadków tej firmy wraz z wiekiem samochodów znacznie zwiększa się liczba występujących w nich usterek. Analiza rzeczywistych zdarzeń drogowych dokonana przez rzeczoznawców Dekry wskazuje, iż usterki techniczne istotnie wpływają na ryzyko powstania wypadku.

Stan samochodów uczestniczących w wypadkach

Badania te przeprowadzono w Niemczech, gdzie średni wiek samochodów jest zdecydowanie niższy od notowanego w Polsce, stacje kontroli pojazdów działają bardziej rygorystycznie i znacznie mniej jest wypadków drogowych w stosunku do liczby zarejestrowanych pojazdów. Podobne są natomiast policyjne statystyki, w których  jako przyczyny wypadków wymienia się przeważnie: „niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami”. Tak wyjaśniane jest około 80 procent wypadków, pozostała część to niemal wyłącznie kolizje powodowane przez pieszych.

Udział pojazdów z usterkami wg kategorii wieku

Eksperci Dekry, badając szczegółowo pojazdy uczestniczące w kolizjach drogowych, w aż siedmiu procentach ogólnej ich liczby stwierdzili usterki techniczne mające bezpośredni związek z zaistniałym wypadkiem. Podobne badania prowadzone są obligatoryjnie w odniesieniu do zdarzeń o najpoważniejszych konsekwencjach. Jeśli wśród poszkodowanych nie ma ofiar śmiertelnych ani przypadków trwałej utraty zdrowia, policja i towarzystwa ubezpieczeniowe nie przeprowadzają tak dogłębnych analiz.

Struktura stwierdzonych usterek wg ich rodzaju

Konkretny przykład: 16-letnie BMW wpadło w poślizg na łuku drogi. Za przyczynę według wspomnianych kategorii statystycznych można było uznać „niedostosowanie prędkości”, jednak ekspertyza techniczna wykazała, iż auto miało przed wypadkiem niesprawny, częściowo zablokowany zacisk hamulcowy.

Przebieg innego wypadku: mercedes CL 600 w wyniku gwałtownego hamowania na łuku autostrady wpada w poślizg, ociera się o stojący na pasie awaryjnym samochód, zderza się następnie z drugim pojazdem i barierą ochronną. Oficjalna przyczyna: jak wyżej, ale rzeczoznawcy Dekry wykryli w tym mercedesie nieprawidłową geometrię podwozia i trwałe odłączenie systemów ABS i ESP…