Zarząd Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji SIMP po długotrwających obostrzeniach związanych z pandemią, opracowując w styczniu plan działalności na 2023 rok, ustalił między innymi, że kontynuowana będzie tradycja organizowania przez Oddziały Regionalne PTIM SIMP wyjazdowych zebrań Zarządu Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej PTIM SIMP, połączonych z wyjazdami technicznymi w obszarze techniki samochodowej.

Organizacji takiego przedsięwzięcia podjąłem się jako Prezes Oddziału Regionalnego PTIM SIMP przy Oddziale Kaliskim SIMP. Pierwsza moja propozycja dotyczyła trzydniowego wyjazdu w maju, który rozpoczynałby się od zwiedzania Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku k. Kalisza, ale ze względów organizacyjnych wyjazd nie doszedł do skutku. Do tematu powrócono pod koniec wakacji, opracowując plan i preliminarz finansowy, tym razem dla dwudniowego wyjazdu, uwzględniono sugestie kolegów z OR PTIM SIMP w Bielsku-Białej, którzy to w 2019 roku byli organizatorami zebrania i seminarium na terenie Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL w Bielsku-Białej. Z założenia, celem organizowanego wyjazdu była również popularyzacja SIMP w goszczących nas firmach.

I tak, po okresie ponad miesięcznych przygotowań związanych z organizacją wyjazdu technicznego, w dniu 29 września 2023 roku o godz. 8:45, na parkingu przed firmą MAHLE Polska w Krotoszynie (https://www.pl.Mahle.com/pl/) spotkali się członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej PTIM SIMP oraz członkowie PTIM SIMP z Oddziałów Regionalnych (Bielsko-Biała, Gdańsk, Kalisz, Lublin, Łódź, Olsztyn, Piotrków Trybunalski, Sanok, Sieradz i Tarnów). O godz. 9:00 po wejściu do budynku MAHLE (na zdjęciu członkowie PTIM SIMP w towarzystwie mgr. inż. Macieja Hadrysia z Mahle Polska) powitali nas przedstawiciele firmy, mgr inż. Maciej Hadryś, kierownik Działu Technicznego, pełniący rolę gospodarza podczas naszego pobytu w firmie oraz mgr inż. Łukasz Szyszka, szef Zarządzania Jakością i Bartłomiej Szaflarski, specjalista ds. Infolinii Technicznej, oddelegowani do prowadzenia w ramach seminarium zajęć interaktywnych. Ponieważ zwiedzanie obszarów produkcyjnych firmy MAHLE może odbywać się w grupie maksymalnie piętnastoosobowej, zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa, w towarzystwie naszego przewodnika mgr inż. Macieja Hadrysia, po przebraniu się w odzież ochronną, odbyciu szkolenia BHP, zaopatrzona w przepustki imienne weszła na teren produkcyjny firmy MAHLE.

Pierwszym obiektem, z którym zapoznaliśmy się była odlewnia, gdzie kilkadziesiąt automatycznych pieców odlewniczych odlewa m.in. tuleje cylindrów silników spalinowych. Następnie udaliśmy się na dział obróbki mechanicznej, gdzie na obrabiarkach CNC obrabiane są odlewy m. in. tulei. Kolejnym punktem była odlewnia tłoków ze stopów aluminium z kontrolą radiograficzną, a następnie dział ich obróbki mechanicznej.

W tym samym czasie, druga grupa pozostawała w sali dydaktycznej z panami Łukaszem i Bartłomiejem, którzy poprzez prezentację wizualną, zapoznali nas z podstawowymi zasadami remontu silników spalinowych i częściami zamiennymi produkowanymi przez MAHLE Polska w Krotoszynie. Omówiono szeroko asortyment produkowanych części, łącznie z ich
oznaczeniami identyfikacyjnymi. Podczas zwiedzania mieliśmy możliwość zobaczyć wiele z prezentowanych części, które są wyeksponowane na stołach w firmie. Zwieńczeniem pobytu w MAHLE, były zajęcia interaktywne w podgrupach polegające na ustaleniu przyczyn uszkodzeń 5-ciu części silnika i ich opisaniu na specjalnych formularzach (na zdjęciu koledzy w trakcie zajęć, podczas których omawiano przyczyny uszkodzeń tulei cylindrowej). Na koniec odbyło się podsumowanie omawianych zagadnień. Przedstawiciele firmy mgr inż. Łukasz oraz Bartłomiej zaprezentowali ostateczne ustalenia dotyczące głównych przyczyn uszkodzeń, a my mieliśmy okazję zweryfikowania swoich wątpliwości i podsumowań w zakresie poczynionych ustaleń.

Zajęcia interaktywne – ustalanie przyczyn uszkodzeń tulei cylindrowej

Po trzech godzinach zwiedzania, nastąpiła zmiana grup. Podkreślić należy, że w trakcie pobytu w firmie MAHLE, gospodarze zapewnili nam poczęstunek w postaci bufetu kawowego. Na zakończenie kol. mgr inż. Piotr Gębiś, prezes Zarządu PTIM SIMP podziękował mgr inż. Maciejowi Hadrysiowi i jego współpracownikom za profesjonalne zapoznanie nas z obszarami produkcji oraz ofertą firmy MAHLE Polska w Krotoszynie, przekazując mu w swoim imieniu oraz Zarządu Głównego SIMP, dla Zarządu Mahle Polska Sp. z o.o. w Krotoszynie „Podziękowania za umożliwienie zwiedzania Firmy przez członków Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji SIMP”, które podpisał prof. dr hab. inż. Tomasz Chmielewski. Prezes ZG SIMP (na zdjęciu kol. Piotr Gębiś przekazuje na ręce mgr inż. Macieja Hadrysia podziękowania od Prezesa ZG SIMP). Podkreślić należy, że sposób prezentacji firmy pozytywnie nas zaskoczył, jak i forma zwiedzania która była dla nas bardziej interesująca niż tradycyjne zwiedzanie. Dlatego też pobyt w MAHLE Polska w Krotoszynie zapamiętamy na długo.

Prezes ZG PTIM SIMP kol. Piotr Gębiś przekazuje inż. Maciejowi Hadrysiowi, Podziękowania od Prezesa ZG SIMP prof. dr hab. inż. Tomasza Chmielewskiego

Podczas kilku aktywnie spędzonych godzin na terenie MAHLE Polska w Krotoszynie, mieliśmy okazję zapoznać się z historią Grupy MAHLE. Za początek powstania firmy przyjmuje się dzień 1 grudnia 1920 roku, kiedy to w Bad Cannstat, Herman Mahle rozpoczyna pracę w firmie Hellmutha Hirta zajmującą się produkcją elementów silników ze stopów lekkich. Dwa lata później na stanowisku inżyniera w firmie rozpoczyna pracę drugi z braci Ernst Mahle.

W tym też czasie pojawia się problem uszkodzeń silników, wynikający z unoszącego się kurzu nad jezdniami, które najczęściej były nieutwardzone. Problem ten zostaje częściowo rozwiązany w 1929 roku przez Ernsta Mahle, który opracowuje i wdraża do produkcji filtr powietrza i oleju. Największy sukces inżynierski Ernsta Mahle, to zaprojektowanie i opatentowanie w 1930 roku tłoka z pierścieniami uszczelniającymi, który stał się kamieniem milowym w konstruowaniu silników spalinowych. Konstrukcja tego tłoka została przyjęta przez niemal wszystkich znaczących producentów samochodów. A produkty marki MAHLE pojawiły się bezpośrednio lub na licencji, praktycznie w każdej fabryce. Sukces handlowy wyniósł firmę na pozycję lidera rynku, a jej doskonała sytuacja finansowa przełożyła się na rozwój i wdrożenie
do produkcji kolejnych podzespołów silników, takich jak elementy układów rozrządu, panewki wałów czy same wały korbowe, które również sprzedawały świetnie się sprzedawały.

W 1933 roku bracia Mahle stają się jedynymi udziałowcami firmy, a w 1939 roku przekształcają ją w spółkę komandytową (KG) o nazwie MAHLE, której logotyp pozostał do dziś niezmienny. Firma rozrosła się i przed II wojną światową była jedyną firm w Niemczech produkującą odlewane ciśnieniowo wyroby ze stopów magnezu. Okres II wojny światowej to produkcja na potrzeby wojska. Podczas wojny, fabryka firmy w Bad Cannstatt produkowała tłoki ze stopów, od tych do małych samochodów po tłoki o średnicy 400 mm do silników okrętów podwodnych typ IX do których należał m.in. U-522, napędzany dwoma 9 cylindrowymi silnikami wysokoprężnymi MAN M9V 40 /46 (pojemność: 521993 cm3). Zakład w Fellbach odpowiadał za 70% niemieckiej produkcji ciśnieniowych odlewów ze stopów magnezu, aluminium i cynku.

Klęska Niemiec dla MAHLE KG wiąże się z utratą 60% jej majątku i zasobów. W 1945 roku Ernst Mahle przenosi się do Brazylii i zakłada tam zakład produkcji tłoków. A w Niemczech MAHLE zajmuje się naprawą m.in. wagonów i urządzeń kuchennych. Po 1945 roku opracowano również nowe produkty i tak m. in. w 1949 roku wyprodukowano cylindry aluminiowe z chromowaną powierzchnią roboczą CROMAL®. Na lata pięćdziesiąte przypada produkcja m.in. popychaczy zaworów z żeliwa schłodzonego (1952), tłoków AUTOTHERMATIC® (1955) i półfabrykatów wałków rozrządu z żeliwa schłodzonego (1957). A w lata sześćdziesiątych produkowane są m.in. cylindry aluminiowe z powierzchnią roboczą pokrytą warstwą niklowo-krzemową (1964), zawory wypełnione sodem oraz drążone wałki rozrządu (1965). Do ważniejszych dat ostatnich 50-ciu lat należy m. in. 1976 rok, kiedy to firma MAHLE jako pierwsza w Europie rozpoczęła produkcję seryjną bloków silnika ze stopu aluminium, stosując odlewanie ciśnieniowe pod niskim ciśnieniem. W 1988 roku, ich kompozytowy wałek rozrządu udoskonalono do standardów produkcyjnych. W 1998 roku nabyto większościowy pakiet akcji Wytwórni Sprzętu Mechanicznego Krotoszyn SA, specjalizującej się w produkcji kompletów cylindrowo-tłokowych. W 2001 roku opracowano układ chłodzenia tłoków silników wysokoprężnych w szybkich samochodach osobowych. Pierwszy na świecie filtr oleju wykonany w całości z tworzywa sztucznego pojawił się w 2003 roku. W tym samym roku MAHLE opracowała i skonstruowała swój pierwszy kompletny silnik, zastosowany do napędu pojazdu startującego w Formule Student. Jest to międzynarodowa seria zawodów dla inżynierskich zespołów uniwersyteckich organizowana corocznie przez organizację Society of Automotive Engineers. Polega to na tym, że studenci z najlepszych uniwersytetów i politechnik z całego świata przez rok projektują, konstruują i budują bolid wyścigowy, aby po odbytej fazie testów ścigać się na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie, jak chociażby Silverstone Circuit, brytyjskim torze Formuły 1.

Do dziś MAHLE jest jednym z największych producentów części pierwszego montażu do samochodów w Europie. Firmę ceni się także jako dostawcę części zamiennych do silników, które gwarantują im długą pracę i parametry równe fabrycznym. Marka ciągle się rozwija, a obecnie produkty MAHLE wkraczają w świat pojazdów elektrycznych i hybrydowych, zapewniając im taką samą niezawodność, jaką przez ponad 100 lat zapewniały silnikom spalinowym. Wśród istotnych części silnikowych nie można pominąć i nie wymienić zaworów głowicy, które montowane są na pierwszy montaż w samochodach marki MERCEDES-BENZ.

Należy zauważyć, że tego typu podzespoły jak chłodnice oleju, wymienniki klimatyzacji, nagrzewnice czy intercoolery charakteryzują się wykorzystaniem wysokiej jakości stopów aluminium, co zapobiega pękaniu elementów. Firma produkuje także włączniki termiczne, wentylatory, termostaty i zbiorniczki wyrównawcze, a turbosprężarki produkcji MAHLE montowane są w samochodach grupy VOLKSWAGEN, zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych TSI/TFSI. Również turbiny MAHLE trafiają także do ciężarówek MAN i MERCEDES-BENZ. W asortymencie znajdują się też zawory recyrkulacji spalin (EGR), przeznaczone do samochodów osobowych na rynek europejski.

Wszystkie produkty z logo MAHLE są synonimem najwyższej jakości i precyzji wykonania na całym świecie. Wieloletnia tradycja wytwarzania części silnikowych, rozwój technologiczny i współpraca z największymi koncernami samochodowymi sprawiają, że każda część marki MAHLE jest godna zaufania. Zaufanie do marki MAHLE wynika nie tylko z tradycji. Jakość produktów potwierdzają certyfikaty europejskiej organizacji ISO, niemieckiego DIN czy amerykańskiego DOT. Firma otrzymała i corocznie otrzymuje również dziesiątki nagród potwierdzających jakość produkowanych części.

Kolejnym etapem naszego pobytu na Ziemi Krotoszyńskiej, po obiedzie w miejscowej restauracji „Impresja”, była wizyta w rodzinnym Przedsiębiorstwie Motoryzacyjnym Różopol Wachowiak w Kobiernie (https://www.rozopol-wachowiak.pl/), w którym przywitał nas właściciel, nestor rodziny Stanisław Wachowiak (prywatnie mój wieloletni kolega). To właśnie
Stanisław realizując swoje młodzieńcze marzenia, w 1968 roku rozpoczął jednoosobową prywatną działalność w zakresie naprawy silników spalinowych na potrzeby miejscowej ludności i instytucji państwowych. Należy wspomnieć, że wówczas, mimo upływu 23 lat od zakończenia II wojny światowej, były to „trudne czasy”, a szczególnie niełatwy czas dla rozwoju prywatnej działalności gospodarczej, która przez ówczesną władzę nie była zbyt przychylnie postrzegana.

Pomimo zmian polityki gospodarczej w PRL-u, jak i po przemianach ustrojowych po 1989 roku, firma pokonując różnego typu trudności, trwała i rozwijała się, stając się ważnym „graczem branżowym” w zakresie naprawy silników spalinowych w regionie. Kolega Stanisław, który obecnie jest na emeryturze, nadal ma czynny wpływ na działalność firmy, którą kierują
syn Zbyszek, zajmujący się działalnością remontową oraz zięć Jacek, odpowiadający za logistykę i zaopatrzenie. Ich działalność menadżerską uzupełniają wnuk Bartek, zajmujący się gospodarką materiałową oraz córki Aldona i Dorota, prowadzące księgowość firmy. W związku z tym, że zwiedzaliśmy firmę w piątkowe popołudnie, tuż przed weekendowym wypoczynkiem, po zakończeniu pracy przez załogę PM Wachowiak (na zdjęciu Stanisław Wachowiak oprowadza członków PTIM SIMP po dziale obróbki skrawaniem), gospodarze mogli spokojnie poświęcić czas, zapoznając nas z parkiem maszynowym oraz prowadzonymi pracami na poszczególnych stanowiskach roboczych.

Stanisław Wachowiak oprowadza nas po dziale obróbki skrawaniem

W tym czasie mieliśmy okazję wysłuchać referatu Zbyszka nt. „Rodzaje i technologia remontu silników spalinowych w firmie Wachowiak” (na zdjęciu Zbyszek Wachowiak i członkowie PTIM przy remontowanym silniku). Biorąc pod uwagę skalę i różnorodność wykonywanych przez firmę prac związanych z remontem i naprawą silników spalinowych, nie brakowało pytań z naszej strony, na które otrzymaliśmy wyczerpujące odpowiedzi. Podsumowując wiadomości przekazane przez gospodarzy należy podkreślić, że PM Wachowiak obecnie zatrudnia 30 pracowników, realizując m. in. remonty główne i bieżące silników większości marek samochodów ciężarowych, autobusów, ciągników rolniczych i kombajnów oraz maszyn specjalistycznych. 

Zbyszek Wachowiak zapoznaje nas z technologią remontu silnika

Ponadto, firma świadczy usługi, w szczególności takie jak: naprawa bloków, korbowodów i wałków rozrządu, szlifowanie i polerowanie wałów korbowych, naprawa sprężarek powietrza, regeneracja głowic silników spalinowych. W firmie wykonywane są również naprawy układów paliwowych takich marek jak DPA, LUCAS, DELPHI, DENSO, SIEMENS, BOSCH, ZEXEL, STANADYNE oraz naprawy pomp wtryskowych rzędowych, rotacyjnych, kasetowych i pomp wysokiego ciśnienia Common Rail. Wykonywanie prac na najwyższym poziomie w PM Wachowiak możliwe jest dzięki wysoko wykwalifikowanym pracownikom, posiadającym dużą wiedzę i wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w firmie. Nie bez znaczenia również jest fakt, że firma stosuje podzespoły i części renomowanych firm tj. MAHLE, KOLBENSCHMIDT, GOETZE i NÜRAL, które posiadają najwyższy certyfikat jakości. Stanisław rozwijając z biegiem lat firmę kładł duży nacisk na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników, nadążając za światowym postępem technicznym w dziedzinie rozwoju silników spalinowych, czego efektem jest to, że dzisiaj remontują również te najnowocześniejsze. Podkreślenia wymaga jednocześnie to, że PM Wachowiak włączył się w edukację zawodową, przyjmując na praktyki uczniów z pobliskich szkół zawodowych i zatrudniając później najlepszych absolwentów.

 Przerwa kawowa przed budynkiem FM Różopol Wachowiak

Na koniec naszego pobytu w PM Wachowiak, spotkała nas słodka niespodzianka przygotowana przez Panie w postaci poczęstunku, pączków własnego wypieku zaserwowanych z dobrą kawą. Podczas przerwy kawowej (na zdjęciu przed budynkiem PM Różopol Wachowiak), dalej poznawaliśmy 55-letnią bogatą historię firmy PM Wachowiak, której nie da się streścić w kilku zdaniach. Dlatego też, do udokumentowania tak obszernej i interesującej historii dla przyszłych pokoleń inżynierów i techników, warto byłoby powrócić w oddzielnym artykule.

Członkowie PTIM SIMP z gospodarzami na zakończenie pobytu w FM Różopol Wachowiak

Kończąc nasz pobyt w Kobiernie, w miłej atmosferze, spotkania w gronie rodzinnym goszczących nas gospodarzy, kol. Piotr Gębiś w swoim imieniu i Prezesa SIMP przekazał na ręce Stanisława Wachowiaka podziękowania i życzenia. Po wspólnej pamiątkowej fotografii (na zdjęciu członkowie PTIM SIMP i Gospodarze przed budynkiem firmy) i pożegnaniu się z gospodarzami udaliśmy się do Zamku SIMP w Rydzynie (https://zamek-rydzyna.com.pl/), gdzie dotarliśmy wieczorem. I to nie był koniec atrakcji zapewnionych tego dnia.

Na zamku przywitał nas kolega Zbyszek Szukalski, dyrektor Zamku, który pomimo późnej pory zaoferował, że po zakwaterowaniu i kolacji, oprowadził nas po komnatach zamku (część kolegów z Towarzystwa była po raz pierwszy w Rydzynie). Tego wieczoru, zamek tętnił życiem, bo w Sali Balowej trwał „Dzień Budowlańca”, a wycieczka kolegów z Oddziału Toruńskiego SIMP integrowała się w zamkowym parku. Kol. Zbigniew Szukalski oprowadził nas nie tylko po salach wystawowych (na zdjęciu kol. Zbigniew Szukalski prezentuje eksponaty w jednej z sali zamkowej), ale zapoznał z bieżącymi pracami konserwatorskimi we wnętrzach, jak i na zewnątrz obiektu. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem prowadzonych od 3 lat prac renowacyjnych w sali Wielka Alkowa, mających na celu przywrócenie jej stanu sprzed pożaru w styczniu 1945 roku.

Kol. Zbyszek Szukalski omawia eksponaty w sali wystawowej

Postęp prowadzonych prac możliwy jest dzięki otrzymanej dotacji od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa, w ramach konkursu „Ochrona Zabytków”. Pomimo intensywnego, pełnego atrakcji dnia, wszyscy uczestnicy z zainteresowaniem przysłuchiwali się historii oraz teraźniejszej działalności Zamku SIMP. Zwiedzanie Zamku SIMP zakończyło się po godzinie 23:00, dziękując kol. Zbigniewowi za poświęcony czas i przekazane informacje udaliśmy się na zasłużony wypoczynek. Sobotni poranek rozpoczęliśmy w bibliotece otwartym zebraniem członków Zarządu Głównego PTIM SIMP (na zdjęciu uczestnicy zebrania), w którym uczestniczyli również wcześniej wspomniani koledzy z Oddziałów Regionalnych oraz zaproszeni goście, w tym prof. dr hab. inż. Stanisław Szwaja z Katedry Maszyn Cieplnych Politechniki Częstochowskiej oraz mgr inż. Mirosław Szymkowiak absolwent AGH w Krakowie, wynalazca i konstruktor silnika spalinowego o zmiennym stopniu sprężania.

Otwarte Zebranie Zarządu Głównego PTIM SIMP w Bibliotece Zamku SIMP

Tematyka zebrania dotyczyła m. in. bieżącej działalności PTIM SIMP, z którą zapoznał kol. Piotr Gębiś, prezes PTIM SIMP. Następni koledzy z Oddziałów Regionalnych przedstawili swoje dokonania w zakresie popularyzacji działalności PTIM SIMP. Kończąc zebranie podjęto decyzję o kontynuowaniu w 2024 roku tradycji wyjazdowych zebrań członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej PTIM SIMP, połączonych ze zwiedzaniem i poznawaniem firm z branży motoryzacyjnej. Ustalono, że decyzja o wyborze organizatora wyjazdu w 2024 roku podjęta zostanie na najbliższym zebraniu. Kontynuując spotkanie w ramach seminarium, wykład nt. „Światowe trendy w rozwoju układów napędowych pojazdów samochodowych” wygłosił kol. dr inż. Bielaczyc Piotr, wiceprezes PTIM z Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL w Bielsko-Biała. Następnie prof. dr hab. inż. Stanisław Szwaja wygłosił wykład nt. „Rozwiązania konstrukcyjne silnika wahaczowego pracującego z wydłużoną ekspansją w nowym obiegu termodynamicznym, zwanym cyklem Szymkowiaka”.

Później, wszyscy pojechaliśmy do zakładu mgr inż. Mirosława Szymkowiaka w m. Maruszewo k. Rydzyny, gdzie zapoznaliśmy się z jego prototypami zmodyfikowanych silników spalinowych. Pierwszym z nich był pracujący dwurzędowy ośmiocylindrowy silnik spalinowy, którego główną cechą jest opatentowane rewolucyjne rozwiązanie polegające na skonstruowaniu i zbudowaniu silnika ze zmiennym stopniem sprężania i nowatorskim rozwiązaniem układu tłokowo-korbowego (na zdjęciu mgr inż. Mirosław Szymkowiak uruchamia prototypowy 8-cylindrowy silnik ze zmiennym stopniem sprężania, towarzyszą mu syn Mateusz i prof. dr hab. inż. Stanisław Szwaja). 

 Mgr inż. Mirosław Szymkowiak uruchamia prototypowy silnik ze zmiennym stopniem sprężania

Podczas spotkania, Mirosław Szymkowiak podkreślił m. in., że charakterystyczną cechą silnika jest innowacyjny sposób przeniesienia ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy wału korbowego, który umieszczony jest pomiędzy cylindrami, a nie jak w tradycyjnie stosowanych konstrukcjach tj. pod cylindrami. W czasie pracy silnika płynną zmianę stopnia sprężania w cylindrach wymusza się poprzez obrót wału wahacza z mimośrodem w zakresie od 0 do 180 stopni, na którym osadzone są wahacze połączone poprzez sworznie z korbowodami tłoków. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwala uzyskać cechy nieosiągalne dla powszechnie dostępnych rozwiązań konstrukcja jest bardzo elastyczna. W porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, mamy tutaj do dyspozycji znacznie większą liczbę zmiennych swobodnych, także możliwość wykorzystania ich do osiągnięcia założonych przez konstruktora parametrów. Zaletami tej konstrukcji są m.in. mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie spadek emisji spalin do atmosfery, w czasach coraz bardziej restrykcyjnych norm. Nie bez znaczenia jest też asymetria czasu sprężania i rozprężania, połączenie cech silnika krótko-skokowego (wał korbowy) z długo-skokowym (skok tłoka) oraz zwiększenie żywotności układu tłok cylinder (znikome siły boczne działająca na tłok). Podsumowując, Mirosław Szymkowiak stwierdził, że z racji konstrukcji pozwalającej na ograniczenie gabarytów, rozwiązanie to mogłoby znaleźć zastosowanie przede wszystkim przy projektowaniu silników do napędu dużych jednostek transportowych, głównie w ciężkich pojazdach wojskowych, ciężarówkach, maszynach budowlanych i rolniczych, ciągnikach, siłowniach okrętowych (mniejsza wysokość – brak wodzika) i agregatach prądotwórczych.

Należy podkreślić, że ta rewolucyjna konstrukcja Szymkowiaka, zdobyła w 2016 roku II nagrodę w konkursie „Innowacje dla Sił Zbrojnych RP” organizowanym przez MON i WAT. Ponadto, na hali zapoznaliśmy się z kompletnym prototypowym czterocylindrowym silnikiem z mechanizmem wahaczowym. Następnie, na placu przed halą mieliśmy okazję zatrzymać się na dłużej przy tego typu silniku ze zdemontowaną głowicą. Szczegóły jego budowy przedstawili mgr inż. Mirosław Szymkowiak i prof. dr hab. inż. Stanisław Szwaja, odpowiadając jednocześnie na liczne zadawane przez nas pytania. Charakterystyką tego silnika jest dłuższy suw pracy niż sprężania. Podkreślić należy, że silniki te objęte są również ochroną patentową w USA. Nie sposób nie wspomnieć w tym miejscu, o udziale w budowie tych prototypów mgr inż. Szymona Szymkowiaka, syna pana Mirosława, który projektuje i wykonuje elementy konstrukcyjne do silników w rodzinnej firmie LFP-ZTG Leszno, a z której parkiem maszynowym i asortymentem produkcji m. in. na obrabiarkach CNC, również mieliśmy okazję się zapoznać.

Po powrocie do Rydzyny, nadszedł czas na podsumowanie naszego dwudniowego spotkania z techniką motoryzacyjną, którego dokonał kol. mgr inż. Piotr Gębiś, prezes PTIM SIMP podkreślając, że w ciągu dwóch intensywnych dni mieliśmy okazję zapoznać się z produkcją części do silników spalinowych, technologią naprawy tych silników, jak też ich nowatorskimi modyfikacjami.

W imieniu Zarządu PTIM SIMP i Prezesa SIMP kol. Piotr Gębiś przekazał prof. dr hab. inż. Stanisławowi Szwai oraz mgr inż. Mirosławowi Szymkowiakowi (na zdjęciu kol. Piotr Gębiś i Mirosław Szymkowiak) podziękowania i życzenia. Wszyscy obecni otrzymali certyfikaty uczestnictwa w seminarium.

Konstruktor silników mgr inż. Mirosław Symkowiak i Prezes ZG PTIM SIMP kol. mgr inż. Piotr Gębiś

Podsumowując jako organizator, spotkania wyjazdowego dla członków PTIM SIMP, pragnę podziękować wszystkim, którzy umożliwili nam bezinteresowne zwiedzanie i zapewnili obcowanie z techniką motoryzacyjną podczas tych dwóch interesujących dni oraz naszym kolegom, członkom PTIM SIMP za uczestnictwo, zdyscyplinowanie oraz merytoryczną aktywność w dyskusjach.

Fotorelacja z wyjazdu członków PTIM SIMP w dniach 29-30 września 2023 roku
do Krotoszyna, Kobierna, Rydzyny i Maruszewa oraz z zebrania członków Zarządu PTIM
SIMP w Zamku Rydzynie
https://ptim.simp.pl/galeria/29-30-09-23-ptim-simp-wyjazd-krotoszynkobiernorydzynamaruszewo/

Link zewnętrzny dla zainteresowanych:
https://www.youtube.com/watch?v=3GgPPIZHl-c (Patryk Mikiciuk w MAHLE Polska w Krotoszynie)

Opracował:
mgr inż. Paweł Wojewoda
Prezes OR PTIM SIMP w Kaliszu
Autor zdjęć: Paweł Wojewoda