Akumulator w pojazdach z systemem Start-Stop stanowi niezwykłe wyzwanie dla niezależnych warsztatów samochodowych i serwisów akumulatorowych, ponieważ jego wymiana to często bardzo skomplikowany proces. Kilka pożytecznych wskazówek w tym temacie przygotowała dla nas firma Johnson Controls.

525d13967f9efzzz_min

System Start-Stop wyzwaniem dla mechaników

Akumulator może być zamontowany w różnych, czasem trudno dostępnych miejscach, co w połączeniu z dodatkową i nadmierną ilością połączeń elektrycznych zdecydowanie utrudnia proces jego wymiany. Ponadto w większości pojazdów wyposażonych w system Start-Stop do wymiany akumulatora niezbędne jest urządzenie diagnostyczne wspomagające proces wymiany i rejestracji akumulatora. Rozwiązaniem na powyższe wyzwania jest program serwisowy VSSP. W ramach tego programu Johnson Controls oferuje niezależnym warsztatom samochodowym i serwisom akumulatorowym markę Varta, najwyższej jakości akumulatory Varta Start-Stop, wykonane w technologii EFB oraz AGM, narzędzie diagnostyczne VSSP 2.0, techniczne know-how i szkolenia oraz wsparcie marketingowe.

525d139e4070cz_min

Jak to w praktyce działa…

Jednym z ważniejszych elementów tego programu jest urządzenie diagnostyczne VSSP 2.0, które poprzez połączenie do gniazda EOBD umożliwia wykonanie testu systemu Start-Stop, w tym przede wszystkim akumulatora. Urządzenie diagnostyczne wyszukuje również informacje o awarii przyrządów sterujących systemem Start-Stop, w celu ich usunięcia. W przypadku konieczności wymiany akumulatora urządzenie za pomocą komunikatów graficznych przedstawia lokalizację akumulatora oraz przeprowadza krok po kroku przez cały proces wymiany akumulatora Start-Stop. Końcowa faza wymiany obejmująca jego rejestrację w systemie danego pojazdu, gwarantuje kompatybilność akumulatora z elektroniką pokładową poprzez systemy zarządzania akumulatorem BMS i/lub IBS, zapewniając prawidłowe funkcjonowanie systemu Start-Stop. Proces wymiany akumulatora przy pomocy urządzenia VSSP 2.0 generuje również raporty z możliwością ich wydruku, celem udokumentowania przeprowadzonych testów i wymiany akumulatora.

525d13a5028e1zz

Koncepcja Johnson Controls zakłada również, że montaż akumulatora Varta Start-Stop EFB lub AGM za pomocą urządzenia diagnostycznego VSSP 2.0 umożliwiłaby uzyskanie darmowej gwarancji mobilności dla użytkownika danego pojazdu. Dwuletni okres gwarancyjny w przypadku awarii akumulatora pozwalałby na szybką pomoc drogową (np. przy uruchomieniu silnika) lub holowanie do najbliższego serwisu VSSP. 

O czym należy pamiętać:

  • zamontowanie akumulatora konwencjonalnego w pojazdach wyposażonych w system Start-Stop może skutkować jego wcześniejszym zużyciem (okres użytkowania ulega skróceniu nawet do 1 miesiąca)
  • w miejsce akumulatora Varta Start-Stop AGM możemy zamontować tylko akumulator Varta Start-Stop AGM (z uwzg. katalogu przyporządkowania)
  • w miejsce akumulatora Varta Start-Stop EFB możemy zamontować akumulator Varta Start-Stop EFB lub AGM (z uwzg. katalogu przyporządkowania)
  • jeżeli wymagana jest rejestracja akumulatora w pojazdach wyposażonych w BMS i/lub IBS należy wykonać tą operacje z wykorzystaniem odpowiedniego narzędzia diagnostycznego

 

Johnson Controls dostarcza do samochodów z systemem Start-Stop akumulatory Varta Start-Stop (EFB) oraz Varta Start-Stop Plus (AGM), których technologia bazuje na wieloletniej współpracy ze wszystkimi producentami OEM zapewniając poprawność funkcjonowania pojazdów. Obie technologie stosowane w akumulatorach Varta Start-Stop łączy to, że odpowiadają zaleceniom producenta. A tylko w ten sposób można zagwarantować, że wszystkie elementy samochodu, jak na przykład urządzenia podnoszące komfort jego użytkowania, a także przepisowa redukcja emisji CO2 będą działać niezawodnie.