Polskie drogi są czynnikiem wpływającym na liczbę uszkodzeń elementów zawieszenia pojazdów. Długi okres bezproblemowej jazdy po naprawie można uzyskać tylko wtedy, gdy naprawa jest wykonana poprawnie. Przydatne mogą być wskazówki dotyczące wymiany tulei wahliwej przygotowane przez ekspertów Tedgum.

 

Prawidłowy montaż

Elementy metalowo-gumowe lub tuleje wahliwe należy montować wywierając nacisk na zewnętrzną krawędź tulei wahliwej (4) odpowiednim przyrządem, korzystając z dopasowanych adapterów, z zachowaniem odpowiednich parametrów wciskania, by połączenie było prawidłowe. Przyrząd musi opierać się tylko na zewnętrznej części tulei wahliwej, co gwarantuje zachowanie właściwości fizycznych elementu.

Nieprawidłowy montaż i jego skutki

Naciskanie siłą prasy na tuleję wewnętrzną tulei wahliwej (1) prowadzi do zmian fizycznych elementu, które powodują jego zniszczenie. Pod wpływem nacisku na element wewnętrzny tulei wahliwej, elementy (A) i (B) oddziaływają na względem siebie w następujący sposób:

Element (B) odgina w elemencie (A) końcówkę (3), jak również końcówka (3) elementu (A) odgina element (B), co prowadzi do luzów w tulei wewnętrznej. Nieprawidłowy nacisk powoduje luz (2) między elementami (A) i (B), co jest niedopuszczalne.

Przestrzeganie powyższych zaleceń gwarantuje, że naprawa przyniesie dobry i długotrwały efekt.

Autor: Grzegorz Jankowski, kierownik działu kontroli jakości.