Autobusy marki Solaris podbijają szwedzki rynek. Tylko w tym roku polski producent podpisał kontrakty na dostawę aż 223 pojazdów do naszego północnego sąsiada. W większości będą to autobusy napędzane biogazem.

Firma Autosan z Sanoka (Podkarpackie) wyeksportował pierwszy autobus na rynek Islandii.

Prowadzimy negocjacje handlowe na temat kolejnych dostaw naszych pojazdów na tamtejszy rynek – poinformował PAP we wtorek prezes zarządu Adam Smoleń. Współpraca z islandzkim odbiorcą nawiązana została podczas ubiegłorocznej edycji targów Busworld w Kortrijk w Belgii, gdzie Autosan po raz pierwszy prezentował swoje wyroby. Jak dodał Smoleń, do Islandii trafił niskowejściowy autobus przeznaczony do komunikacji miejskiej o nazwie M09LE SANCITY 9. “Jest on wyposażony w silnik Cummins EURO 5 oraz automatyczną skrzynię biegów Allison. Podróżować nim może 20 pasażerów na wysokich sztywnych fotelach, a także 33 na miejscach stojących. Pojazd przystosowany jest do przewozu jednej osoby na wózku inwalidzkim” – powiedział prezes. Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; początek jej istnienia sięga 1832 roku. Obecnie, oprócz autobusów, zakład produkuje dla wojska, m.in. szczelne kabiny elektromagnetycznie. Od 2001 r. projektuje i produkuje elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów. W tym zakresie współpracuje m.in. z PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego. W spółce pracuje ok. 900 osób.

Największe zamówienie realizowane jest dla firmy Veolia w regionie Skåne. Przewoźnik zamówił u polskiego producenta 115 Solarisów Urbino 15 w wersji niskowejściowej oraz 5 Urbino 12 w wersji niskopodłogowej. Wszystkie pojazdy przystosowane są do wykorzystywania biogazu jako źródła energii.

Z kolei Veolia z Goeteborga kupiła 58 Solarisów, z których 49 to autobusy piętnastometrowe a 9 dwunastometrowe. Wszystkie również w wersji niskowejściowej, napędzane gazem ziemnym. – Jest to szczególnie prestiżowe zamówienie bowiem zdobyte w mieście, które jest siedzibą jednej z najbardziej znanych na świecie szwedzkich marek motoryzacyjnych – powiedział Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Solaris.
Wśród zamówionych pojazdów jest także jeden trolejbus Trollino 12 dla miejscowości Landskrona. To już kolejne Solarisy z pantografem dla tego miasta. Pierwsze trolejbusy z Polski Landskorna zamówiła w roku 2003.

– Wielość tegorocznych zamówień ze strony szwedzkich klientów najlepiej świadczy o renomie jaką cieszą się pojazdy marki Solaris na tamtejszym rynku. Solarisy debiutowały w Szwecji w roku 2003. Teraz pierwsi klienci wystawiają nam bardzo dobre referencje, dzięki czemu zdobywamy kolejne zamówienia – powiedział Krzysztof Olszewski.

Szczegółowy wykaz zamówień od szwedzkich klientów w 2010

Klient

Typ

Liczba zamówionych pojazdów

Vaolia Skåne Solaris Urbino 15 LE CNG

115

Veolia Goeteborg Solaris Urbino 15 LE CNG

49

Veolia Goeteborg Solaris Urbino 12 LE CNG

9

Vasterås Lokaltrafik Solaris Urbino 15 LE CNG

15

Vaolia Skåne Treleborg Solaris Urbino 12 CNG

5

Veolia Östergötland Solaris Urbino 15 LE CNG

20

Skelleftea Solaris Urbino 15 LE CNG

4

Orusttrafiken Solaris Urbino 15 LE CNG

3

Veolia Vaxhoje Solaris Urbino 12 LE CNG

2

Landskrona Solaris Trollino 12

1

Razem

223

Informacje dodatkowe:

Solaris Bus & Coach S.A. jest czołowym w Europie, polskim producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów międzymiastowych InterUrbino, autobusów specjalnych oraz tramwajów Tramino. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku firma wyprodukowała blisko 6000 autobusów, które jeżdżą po drogach 22 krajów w prawie 300 miastach. Solaris Bus & Coach S.A. to firma rodzinna. Założycielami i właścicielami firmy są Solange i Krzysztof Olszewscy. Firma wprowadziła autobusy niskopodłogowe na rynek polski i w krótkim czasie zdobyła pozycję lidera w tym segmencie utrzymując ją po dziś dzień. Solaris Bus & Coach S.A. od początku działalności dynamicznie się rozwija i powiększa paletę produktów o kolejne modele autobusów opartych na najnowocześniejszych rozwiązaniach. Tylko w ostatnich czterech latach spółka wprowadziła na rynek aż 10 nowych modeli. Jednym z nich był pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym – Solaris Urbino 18 Hybrid. W 2009 roku Solaris zaprezentował także pierwszy pojazd szynowy, tramwaj Solaris Tramino.