W minionym roku w Polsce mieliśmy do czynienia ze spadkiem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t.). Oznacza to, że delikatne odbicie rynku w 2021 r. były tylko chwilowe. Na wyniku zaważyły jednak problemy, z którymi rynek może się wkrótce uporać.

Spadek sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2022 r.

W 2022 r. zarejestrowanych zostało o 7,4% mniej samochodów osobowych i lekkich dostawczych niż w roku 2021 (według danych PZPM i CEP). Łącznie nowych właścicieli znalazło 481 987 aut, a więc mniej niż w pandemicznym roku 2020. Przypomnijmy, że wówczas, z powodu nagłego kryzysu, liczba rejestracji samochodów zmniejszyła się o ponad 100 tys. względem roku 2019, który z kolei był rekordowym w skali kraju.

W roku 2021 r. za słaby wynik rejestracji pojazdów można było obwiniać głównie problemy z ich dostępnością. Postpandemiczny kryzys półprzewodnikowy wpłynął na duże opóźnienia produkcyjne, przez co rynek nie był w stanie zaspokoić potrzeb zakupowych konsumentów. W 2022 r. kryzys półprzewodnikowy zelżał, lecz pojawił się kolejny, związany z wojną na Ukrainie. Miała ona wpływ na przerwanie łańcuchów dostaw podzespołów, a nawet zmontowanych już samochodów do punktów dealerskich. W minionym roku obniżyły się jednak także nastroje potencjalnych nabywców. Z powodu inflacji i widma kryzysu gospodarczego, a także wzrostu stóp procentowych, liczba zapytań o nowe pojazdy spadła.

Z puli sprzedanych samochodów o masie do 3,5 t., 419 749 sztuk to auta osobowe. Co ciekawe, choć w tej grupie zanotowano spadek o 6% w skali roku, jest on głównie spowodowany ograniczeniem zakupów przez firmy. Klienci indywidualni zakupili bowiem o 6% więcej samochodów niż w 2021 r. Oczywiście 10% spadek zakupów aut przez firmy w dużej mierze motywowany jest problemami z uzyskaniem kredytów oraz powodami wymienionymi wyżej. W skali rynku nadal to firmy są największymi odbiorcami nowych pojazdów w Polsce. W 2022 r. ich udział w całości zakupów wyniósł 71%.

Zmienia się struktura sprzedaży samochodów pod względem rodzaju napędu. W 2022 r. sprzedało się o 12,5% mniej aut benzynowych i o 14,7% mniej diesli niż rok wcześniej. Wzrosła za to sprzedaż standardowych hybryd (o prawie 13%) i hybryd Plug-in (o 5,8%), przy czym sprzedaż tak zwanych miękkich hybryd (MILD) spadła nieznacznie o ponad 1%. Dynamicznie rośnie nadal sektor samochodów w pełni elektrycznych (+59,2%). Duży wzrost procentowy jest tu spowodowany niską pulą bazową, jednak warto zauważyć, że sprzedaż elektryków w minionym roku przekroczyła próg 11 tys. sztuk.

Najczęściej wybierane marki nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych w Polsce w 2022 r.

Najwięcej samochodów w minionym roku sprzedała Toyota, która uzyskała niemal taki sam wynik (-0,9%) jak w roku 2021. Zarejestrowano 73 862 pojazdy tej japońskiej marki, co zapewniło jej przewagę nad drugą w zestawieniu Skodą o ponad 30 tys. sztuk aut. Skoda sprzedała 42 067 szt. aut, odnotowując spadek o 6,7%. Na podium znalazła się także Kia, która zanotowała wzrost r./r. o 4,3%, sprzedając 33 714 sztuk aut. Czwarte miejsce zajął Volkswagen z ponad 10% spadkiem, a piąte Hyundai z niemal identycznym wynikiem jak przed rokiem (+0,2%). Na kształt pierwszej piątki rankingu duży wpływ miał poziom dostępności samochodów, który okazał się najwyższy u azjatyckich producentów. W pierwszej dziesiątce rankingu sprzedaży znalazły się dokładnie te same marki, co w roku ubiegłym. Kilka z nich zamieniło się jedynie miejscami (np. Kia z Volkswagenem i Audi z Fordem).

Miejsce Marka Sprzedaż
1. Toyota 73 862
2. Skoda 42 067
3. Kia 33 714
4. Volkswagen 30 814
5. Hyundai 26 887
6. BMW 23 806
7. Mercedes 21 356
8. Dacia 20 718
9. Audi 19 323
10. Ford 16 426

Najczęściej kupowany samochód w Polsce w 2022 r.

Sukces sprzedażowy Toyoty zaowocował znalezieniem się aż pięciu modeli tej marki w pierwszej dziesiątce rankingu najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce w 2022 r. Podobnie jak przed rokiem, na pierwszych dwóch miejscach znalazły się Toyota Corolla (21 371 sprzedanych sztuk, spadek o 3,3%) i Toyota Yaris (12 478 szt. -13,8%). Na trzecią lokatę „wskoczyła” Kia Sportage, która rok wcześniej była dopiero dziesiąta. Nowych właścicieli znalazło 11 176 szt. Sportage (+45,9% r./r.). Czwarte miejsce utrzymała Dacia Duster, która jednak zaliczyła spory spadek sprzedaży (-12,1%). Piątkę zamknęła spadająca z podium Skoda Octavia (-16,9% r./r.).

Miejsce Marka Sprzedaż
1. Toyota Corolla 21 371
2. Toyota Yaris 12 478
3. Kia Sportage 11 176
4. Dacia Duster 10 958
5. Skoda Octavia 10 893
6. Toyota RAV4 10 580
7. Hyundai Tucson 9 197
8. Hyundai i30 9 142
9. Toyota Yaris Cross 9 033
10. Toyota C-HR 8 018

Wśród klientów indywidualnych liderem rynku była Toyota Yaris Cross (5 570 zarejestrowanych sztuk). Drugie miejsce zajęła Dacia Duster (5 347), a trzecie Toyota Yaris (5 289).

Sprzedaż pojazdów dostawczych do 3,5 t. w 2022 r.

62 238 sprzedanych w 2022 r. aut dostawczych do 3,5 t. oznacza spadek sektora o 15,8% względem ubiegłego roku. Na wynik ten z pewnością ma wpływ zmiana przepisów dotyczących wykorzystywania pojazdów dostawczych w transporcie. Wielu przedsiębiorców zdecydowało się z tego powodu na poszukiwanie cięższych pojazdów transportowych.

Najwięcej samochodów dostawczych do 3,5 t. sprzedała marka Renault. 12 933 szt. oznacza spadek rok do roku „tylko” o 8,4%. Drugie miejsce należy do Forda z wynikiem 8 594 szt. (- 17,7% r./r.). Podium zamknęło IVECO z wynikiem 7 116, oznaczającym wzrost sprzedaży o 6,7%. Kolejne miejsca przypadły Fiatowi (6 957 szt.), który zaliczył spadek aż o 22,6% oraz Mercedesowi (spadek o 6,2% r./r., 5 983 szt.).

Najpopularniejszym samochodem dostawczym w Polsce w 2022 r. został ponownie Renault Master (10 069 zarejestrowanych sztuk). Drugie miejsce należało do IVECO Daily (7 116 szt.), a trzecie do Mercedesa Sprintera (5 003 szt.). Kolejne lokaty zajęły Ford Transit (3 147 szt.) i niedawny lider corocznych rankingów – Fiat Ducato (2 636 szt.).

Źródło danych: PZPM za Centralną Ewidencją Pojazdów

Artykuł pochodzi z portalu: https://motofocus.pl/

https://motofocus.pl/informacje/108828/sprzedaz-nowych-samochodow-w-polsce-w-2022-r