Informacje dostarcza elektryczny układ wspomagania kierownicy lub odpowiedni czujnik kąta skrętu kierownicy, który jako element układu ESP znajduje się zwykle w wyposażeniu pojazdu. Ta funkcja pomaga dodatkowo poprawić bezpieczeństwo jazdy, a jej integracja z systemem jest niedroga. System rozpoznawania zmęczenia firmy Bosch jest przeznaczony do stosowania w samochodach osobowych i lżejszych pojazdach użytkowych. Można go zintegrować w różnych sterownikach pojazdu. Po raz pierwszy pojawił się w wyposażeniu seryjnym Volkswagena Passata w 2010 r. Najnowszym modelem wyposażonym w tę funkcję jest Passat Alltrack.
Spadek koncentracji i zmęczenie mają wpływ na kierowanie pojazdem i wydłużają czas reakcji kierowcy. Pogorszeniu ulegają funkcje motoryczne, kierowanie pojazdem staje się mniej precyzyjne, kierowca musi częściej korygować tor jazdy. Algorytm nowego systemu rozpoznawania zmęczenia analizuje ruchy kierownicy od początku jazdy i rozpoznaje w ten sposób zmiany spowodowane długą podróżą i wyczerpaniem fizycznym. Typowymi oznakami malejącej koncentracji są fazy, w których kierowca w ogóle nie kieruje, a następnie wykonuje kilka gwałtowniejszych ruchów kierownicą, aby skorygować tor jazdy. Na podstawie częstotliwości takich typowych korekt położenia kierownicy oraz innych parametrów, jak np. czas podróży, włączanie kierunkowskazów oraz pora dnia, system oblicza współczynnik zmęczenia. Jeżeli ta wartość przekroczy określony próg, na zestawie wskaźników może zapalić się np. migająca kontrolka z symbolem filiżanki kawy, zachęcająca kierowcę do postoju i odpoczynku.
Najnowsze komentarze